Väritetty totuus näyttely
Polismuseet/Jarkko Järvinen

Virtuell utställning: Den färgade sanningen – Konstbrott i Finland

360˚ virtuell utställning

Vad är konstbrott och hur utreds de? Hur säljs konstförfalskningar och vem köper förfalskad konst? Utställningen Den färgade sanningen – Konstbrott i Finland presenterar de största konstbrotten som begåtts i Finland och polisens utredning av dem.

Info om utställningen

I utställningen visas förfalskningar av till exempel Gallen-Kallelas, Schjerfbecks, Picassos och Légers verk. Alla verk hör numera till Polismuseets samlingar. De har ursprungligen beslagtagits i samband med polisens förundersökning och dömts förverkade till staten som hjälpmedel vid brott.

Utställningen är inte en konstutställning utan den berättar om konstbrott och deras historia samt om den utredning som polisen och konstexperterna gör tillsammans. Samtidigt får besökarna veta till exempel hur man kan se skillnad på förfalskad och äkta konst och vilka knep svindlarförsäljarna använder i konsthandeln.

Poliisimuseo
Special

Guidade virtuella turer

Det finns inga guidade turer på denna plats.

Så här besöker du Digimuseo.fi

1. Besök ensam

Du kan njuta av utställningarna när som helst, var som helst.

2. Upplevelser tillsammans

Du kan även boka en guidad tur för dig eller din grupp och uppleva utställningen tillsammans med en guide.

3. Varje utställning är unik

I Digimuseo.fi hittar du utställningar från olika museer runt om i Finland. Alla utställningar kan besökas gratis, till vissa kan du köpa ett mer omfattande inträde eller boka en guidad tur.