Väritetty totuus näyttely

Väritetty totuus – Taiderikoksia Suomessa -virtuaalinäyttely

360° virtuaalinäyttely
Suomi, English, Svenska

Mitä ovat taiderikokset ja miten niitä selvitetään? Miten taideväärennöksiä myydään ja ketkä väärennettyä taidetta ostavat? Väritetty totuus – Taiderikoksia Suomessa -näyttely esittelee keskeisiä Suomessa tehtyjä taiderikoksia ja poliisin niistä tekemää tutkintaa.

Tietoa näyttelystä

Näyttelyssä nähdään väärennöksiä esimerkiksi Gallen-Kallelan, Schjerfbeckin, Picasson ja Légerin töistä. Kaikki teokset kuuluvat nykyään Poliisimuseon kokoelmiin. Alun perin ne on takavarikoitu poliisin esitutkinnan yhteydessä ja tuomittu valtiolle rikoksentekovälineinä.

Näyttely ei ole taidenäyttely, vaan se kertoo taiderikoksista ja niiden historiasta sekä poliisin ja taideasiantuntijoiden yhteistyössä tekemästä tutkinnasta. Samalla yleisö saa tietää esimerkiksi, miten väärennetyn työn voi erottaa aidosta tai mitkä ovat huijarimyyjien kikkoja taidekaupassa.

Museo
Poliisimuseo
Teema
Erikoiset

Opastetut virtuaalikierrokset

Kohteessa ei järjestetä opastettuja kierroksia

Näin vierailet digimuseossa

1. Osallistu kotonasi

Digimuseo.fi -palvelussa voit nauttia eri museoiden näyttelyistä missä ja milloin vaan.

2. Koe yhdessä

Voit vierailla Digimuseossa myös yhdessä ryhmäsi kanssa. Varaa opastettu kierros, niin voitte kokea virtuaalinäyttelyn kuten olisitte oikeassa museossa.

3. Jokainen elämys on erilainen

Digimuseossa löytyy näyttelyitä eri museoista ympäri Suomea. Suurin osa näyttelyistä on ilmaisia ja osaan on pääsymaksu.

Haluatko vierailla museossa fyysisesti?

Lue lisää museot.fi-sivulta
Ihmisiä museossa