Poliisimuseo on vuoden museo 2022!

KirjoittajaMuseoliiton tiedote

Vuoden 2022 museopalkinnot jaettiin 19.5. Museopalkintogaalassa Maarianhaminassa. Vuoden museo 2022 -tittelin sai Poliisimuseo.

Vuoden museo -kilpailun finaalissa oli yhteensä neljä museota. Päätöstensä tueksi palkintolautakunta vieraili kevään aikana finalistimuseoissa, tapasi niiden henkilökuntaa sekä teki taustaselvityksiä. Kahdenksanhenkinen palkintolautakunta kuvaili Vuoden museoksi valittua Poliisimuseota seuraavasti:

”Poliisimuseon konsepti on kokonaisuutena onnistunut. Poliisimuseon toiminnassa tulee esiin tasalaatuinen ja korkeatasoinen ammattimainen ote. Poliisimuseo toimii sisäministeriön alaisuudessa, mikä tuo uusia näkökulmia museotyöhön.

Museo on jatkuvassa vuorovaikutuksessa lähellä sijaitsevan poliisiammattikorkeakoulun kanssa. Museo osallistaa poliiseja ja poliisiksi opiskelevia oivaltavalla tavalla. Monille tuleville poliiseille museo on ensimmäinen paikka kohdata kansalaisia.

Myös museon kokoelmatoiminta on ammattimaista ja monipuolista. Poliisimuseo on kehittänyt yhdyshenkilöverkoston poliisiorganisaatioon ja poliisilaitoksilla on nimetyt museoyhdyshenkilöt. Heidät on perehdytetty museaalisten aineistojen säilyttämiseen ja dokumentointiin. Lisäksi heitä käytetään myös asiantuntijoina muun muassa näyttelyjen tekemisessä.

Museo on vakiinnuttanut asemansa Tampereen seudun suosituimpien matkailu- ja perhekohteiden joukossa. Museossa on huomioitu monenikäiset kävijät ja museo muokkaa lasten käsityksiä poliiseista jo pienestä pitäen. Museossa on kiinnitetty myös huomiota saavutettavuuteen kiitettävällä tavalla. Vaihtuvat näyttely täydentävät perusnäyttelyä kiinnostavalla tavalla ja ne tuovat esiin yllättäviä puolia poliisin työstä.”

Voittaja jo Digimuseossa

Tutustuaksesi Poliisimuseoon sinun ei tarvitse matkata Tampereelle asti – Poliisi paikalla! -perusnäyttely lisättiin Digimuseon näyttelyvalikoimaan 29.11. Näyttelyssä kerrotaan niin noitavainoista, henkirikoksista, valtionpetoksista kuin nykypäivän kyberrikollisuudestakin. Käräjäkivillä mestauskirveen vieressä voi kuunnella selostusta entisajan ankarista oikeuskäytännöistä ja järjestyksenpidosta. Kierroksella pääsee kulkemaan pitkin katuja ja kujia, joiden varsilla poliisin arjen työ tapahtuu. Esillä on eri aikakausien ”rikollista maisemaa”: rikoksia, onnettomuuksia ja poliisin asiakkaiden elämän nurjaa puolta.

Tutustu Poliisimuseon virtuaalinäyttelyyn tästä linkistä!

Teksti ennen Digimuseota käsittelevää osuutta on lainattu suoraan Suomen museoliiton tiedotteesta 19.5.2022.