Marssi kanssamme jalkaväen tarinoihin virtuaalisesti

Jalkaväkimuseon perusnäyttely on ehtinyt uudistua ja päivittyä moneen kertaan museon 42-vuotisen aukiolon aikana, mutta aikaisemmin näyttelyyn tutustuakseen on museokävijän pitänyt ottaa suunnaksi Mikkeli. Nyt jalkaväen historiaan tutustuminen voi tapahtua omalta kotisohvalta käsin perusnäyttelyn siirtyessä myös digitaaliseksi.

360° -tekniikalla toteutettu taltiointi tapahtui vuoden 2023 aikana ja ilmakuvista käsin voi myös ihastella Mikkelin vanhaa kasarmialuetta, jossa museorakennukset sijaitsevat.

Jalkaväki on Suomen puolustusvoimien pääaselaji

Jalkaväki muodostaa maavoimien rungon. Se on hyökkäysten iskevä voima, joka lopulta hoitaa taisteluiden ratkaisut. Suomalaisen jalkaväen historia alkaa jo Ruotsin vallan ajalta ja museo pyrkii esittelemään sen kehitystä aina nykypäivään saakka. Nähtävillä on runsaasti erityyppisiä jalkaväen aseita, ja pelkän historian esittelemisen sijasta, museo pyrkii tuomaan esille myös modernia jalkaväen toimintaa, varusteita sekä taktiikoita näyttelyillään.

Digimuseossa nyt julkaistu virtuaalinen matka kattaa jalkaväen taipaleen Suomen itsenäisyyden ajalta, alkaen jääkärikoulutuksesta ja päättyen Lapin sotaan. Matkan varrelle mahtuu monta tarinaa, jotka ovat kertomisen sekä kokemisen arvoisia. Mikä on pääkallotunnuksin maalatun kypärän tarina? Kuinka moni Mannerheim ristin -ritareista oli taustaltaan jalkaväkeä? Näyttelyissään Jalkaväkimuseo pyrkii antamaan tietoa niin asiaan perehtymättömille, kuin sotahistoriasta kiinnostuneille.

Jalkaväkimuseo uudistuu ja kehittyy

Viimeiset vuodet ja tapahtumat ovat nostaneet tarvetta myös digitaalisille kokemuksille. Aina ei ole mahdollista päästä museoon tutustumaan näyttelyihin, mutta sen ei tarvitse silti sulkea jalkaväen historiasta kiinnostuneita ulkopuolelle. Museo on pyrkinyt lähivuosina parantamaan saavutettavuuttaan ja 360°-näyttelyn julkaiseminen Digimuseossa ajaa myös tätä tavoitetta eteenpäin.

Kehitys ei pysähdy tähänkään, vaan seuraava uudistusaskel museolla on kesän 1944 torjuntataisteluista kertovan näyttelyn avaaminen kesäkuussa 2024.

Jalkaväkimuseon digitaaliseen perusnäyttelyyn pääset täältä.