”Kun Elämä antoi minulle värit” – Professori Oili Mäen juhlanäyttely Digimuseossa

Tekstiilitaiteilija, professori Oili Mäki (1925–2011) oli kansainvälisesti palkittu taiteilija, joka tunnettiin värikylläisistä kuvakudoksistaan. Digitaalisesti julkaistu ”Kun Elämä antoi minulle värit” -juhlanäyttely kokoaa hänen 50 vuotta kestäneen taideuransa tuotantoa kuten kuvakudoksia, täkänöitä, ryijyjä, maalauksia, kangassuunnittelua sekä muita taideteoksia vuosilta 1961–2011.

Värien ja muotojen mestari

Oili Mäen ura alkoi 1960-luvun alussa. Hänen taiteessaan värit ja muodot sekä perinnetaiteen vivahteet ilmenevät harmonisessa sopusoinnussa.

Oili Mäen kuvakudoksissa ja ryijyissä on kalevalaisia ja kansallisuskontoon liittyviä teemoja. Professori Oili Mäen taidesäätiön kokoelmiin kuuluu yli 50 kuvakudosta. Suurimmat teoksista ovat kooltaan 2,5 m x 3 m ja pienimmät ainoastaan 40 cm x 50 cm kokoisia. Aihealueita taitelijalla oli runsaasti, joista tunnetuin on Kalevalainen kuvakudossarja.

Ryijyt ovat olleet taiteilijan taidetuotannossa merkittävässä roolissa. Niiden värimaailma kunnioittaa suomalaiskansallista perinnetaidetta sekä myös edustavat uskaliaampiinkin kokeiluihin yltävää värien ja muotojen yltäkylläisyyttä.

Laajasti tunnettu sekä tunnustettu taiteilija

Mäen tekstiilitaidetta oli hänen uransa aikana esillä Suomen lisäksi noin 30 maassa Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. Japanissa, Yhdysvalloissa ja Intiassa taiteilija oli kutsuttuna myös valtiovieraana näyttelyiden ohella. Professori Oili Mäellä oli yhteensä 39 näyttelyä ulkomailla sekä yli 60 kotimaista näyttelyä.

Kansainvälisesti hän oli jopa tunnetumpi ja arvostetumpi kuin kotimaassaan. Oili Mäen taiteilijauran merkittävimpänä saavutuksena voidaan pitää hänen suuren kalevalaisen kuvakudoksensa ”Maailmojen synty” sijoittaminen Genevessä sijaitsevaan YK:n Kansojen palatsiin vuonna 1974.

Taiteilija julkaisi myös useita runoteoksia ja muuta kirjallisuutta sekä suunnitteli useita kirkkotekstiilejä. Kangasmalleja hän suunnitteli kotimaisille ja muutamalle ulkomaiselle kangastehtaille.

Tekstiilitaiteilija Oili Mäelle myönnettiin Pro Finlandia mitali vuonna 1973 ja professorin arvonimi vuonna 1978. Vuonna 1982 hänet kutsuttiin Lausannen taideakatemian jäseneksi.

Professori Oili Mäen taidesäätiö sr vaalii taiteilijan perintöä

Professori Oili Mäki perusti nimeään kantavan taidesäätiön vuonna 1979. Taidesäätiön perustehtävä on Oili Mäen taiteen vaaliminen ja hänen taiteensa tunnetuksi tekeminen. Suuren osan teoksistaan taiteilija Mäki on tehnyt ja lahjoittanut taidesäätiön taidekokoelmaksi. Taidekokoelma käsittää yhteensä yli 120 kuvakudosta, ryijyä sekä maalausta. Taidekokoelmaan kuuluu myös taiteilija Mäen suunnittelemia kankaita, täkänöitä sekä muita hänen suunnittelemiaan ja tekemiään taideteoksia.

Taidesäätiön tavoitteena on ollut jo useamman vuoden ajan taiteilijan tuotannon digitalisoiminen sekä sen mahdollistaminen, että näyttelyihin voitaisiin tutustua myös kotimaan rajojen ulkopuolella. Digitaalinen näyttelykokonaisuus on säätiön linjauksien mukaisesti erinomainen ja visuaalisesti hyvä keino edellä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Näyttely Digimuseossa toteutetaan suomenkielisen version lisäksi myös  englanninkielisenä, jotta näyttelyyn on mahdollista tutustua myös kansainvälisesti. Ruotsinkielinen versio tullaan julkaisemaan myöhemmin vuoden 2023 alussa.

”Kun Elämä antoi minulle värit” -juhlanäyttely on avattu Digimuseo.fi-palvelussa 19.12.2022.

Pääset näyttelyyn tästä linkistä: https://digimuseo.fi/nayttelyt/kun-elama-antoi-minulle-varit/

Professori Oili Mäen taidesäätiö sr
www.oilimaki.fi