Perspektiv

Välkommen att besöka museet Ett Hem virtuellt i Digimuseet

Näkymä Ett Hem-museon näyttelystä

Museet Ett Hem firar sina 90 år med att öppna en virtuell upplevelse i e-tjänsten Digimuseet. I den digitala utställningen kan man skåda Ett Hem i form av vyer i 360 grader samt läsa mera om konstverken och föremålen i samlingarna.

Ett Hem är stängt för publik åtminstone hela år 2022 eftersom grannbyggnaden Gadolinia rivs och byggarbeten utförs på campus. Lanseringen av Ett Hem i Digimuseet ger museivänner möjligheten att göra ett virtuellt besök i väntan på att museet öppnar för besökare. Museet öppnas så fort trygga besök är möjliga.

I år firar Ett Hem 90 år som museum. Ett Hem är konsul Alfred och konsulinnan Hélène Jacobssons hemmuseum. Museet öppnades för allmänheten 29 maj 1932 i parets hem på Tavastgatan 30 i Åbo och verksamheten fortsatte fram till krigsutbrottet år 1939. Den ursprungliga byggnaden revs år 1955. Sedan år 1965 har museet varit verksamt i den nuvarande byggnaden, ett gult och stämningsfullt trähus på Biskopsgatan.

– Vi är väldigt glada över att publicera Ett Hem som en del av Digimuseet. Nu kan man lätt besöka museet var man än befinner sig. Vi arbetar kontinuerligt med att digitalisera våra samlingar och publicera dem för allmänheten i Finna. I museet Ett Hems fall är det dock viktigt att också kunna se samlingen som en helhet med föremålen i rätt kontext, säger Maria Solin, museiamanuens vid museet Ett Hem.

Ett Hem kan besökas digitalt på webbplatsen digimuseo.fi. Tjänsten kräver ingen särskild applikation utan besöks via webbläsaren på mobilen, pekplattan eller på datorn. Det är avgiftsfritt att på egen hand göra ett virtuellt besök i de digitala utställningarna. De lättöppnade inforutorna ger mer information om utvalda konstverk och föremål, samt om Alfred och Hélène Jacobsson och deras hem.

Museet Ett Hem kan besökas avgiftsfritt på adressen: https://digimuseo.fi/sv/utstallningar/museet-ett-hem/

Tilläggsinformation:

Ett Hem
Museiamanuens Maria Solin
Tfn 050 363 2982

Digimuseet
Utvecklingsexpert Janne Tielinen

Museet Ett Hem är en del av Stiftelsen för Åbo Akademi.

Det samhälleliga företaget Yhteinen Perintö Oy ansvarar för verksamheten vid Digimuseo.fi. Ägare till företaget är FMA Creations Oy, som administreras av Finlands museiförbund, samt John Nurminens stiftelse.

Även andra museer i Åbo har utställningar i Digimuseet, såsom Apoteksmuseet och Qwenselska Gården, Forum Marinum, Wäinö Aaltonens museum och Klosterbacken.