Tervetuloa virtuaalivierailulle Ett Hem -museoon Digimuseossa

Näkymä Ett Hem -museon näyttelystä

Ett Hem -museo juhlii 90-vuotista taivaltaan avaamalla virtuaalisen elämyksen verkkopalvelu Digimuseossa. Diginäyttelyssä vierailija voi tutkia Ett Hem -museota 360 asteen näkymien muodossa ja lukea lisää kokoelmiin kuuluvista taideteoksista ja esineistä.

Ett Hem -museo on suljettu yleisöltä ainakin koko vuoden 2022 naapurirakennus Gadolinian purkutöiden ja kampuksella tehtävien rakennustöiden takia. Lanseeraus Digimuseossa antaa museoiden ystäville mahdollisuuden virtuaalivierailuun museon ovien avautumista odotellessa. Ett Hem -museo avataan heti, kun turvallinen vierailu on mahdollista.

Tänä vuonna Ett Hem -museo täyttää 90 vuotta. Ett Hem on konsulipariskunta Alfred ja Hélène Jacobssonin kotimuseo. Museo avattiin yleisölle 29. toukokuuta 1932 pariskunnan kodissa Turussa osoitteessa Hämeenkatu 30, ja toiminta jatkui sodan syttymiseen asti vuonna 1939. Alkuperäinen rakennus purettiin vuonna 1955. Vuodesta 1965 museo on toiminut nykyisessä rakennuksessaan, keltaisessa ja tunnelmallisessa puutalossa Piispankadulla.

– Olemme erittäin iloisia voidessamme julkaista Ett Hem -museon osana Digimuseota. Nyt jokainen voi helposti vierailla museossa paikasta riippumatta. Työskentelemme jatkuvasti kokoelmiemme digitalisoinnin parissa ja julkaisemme niitä yleisölle Finnassa. Ett Hem -museon tapauksessa on kuitenkin tärkeää, että kokoelma voidaan nähdä myös kokonaisuutena, esineet oikeassa yhteydessä, kertoo Ett Hem -museon museoamanuenssi Maria Solin.

Ett Hem -museossa voi vierailla virtuaalisesti osoitteessa digimuseo.fi. Palvelu ei vaadi erityistä sovellusta, vaan vierailu tehdään selaimen kautta matkapuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Omatoiminen virtuaalivierailu diginäyttelyihin on maksutonta. Helposti avattavista tietoikkunoista vierailija saa lisätietoa valituista taideteoksista ja esineistä sekä Alfred ja Hélène Jacobssonista ja heidän kodistaan.

Ett Hem -museoon voi tutustua maksutta osoitteessa: https://digimuseo.fi/nayttelyt/ett-hem-museo/

Ett Hem -museo
Museoamanuenssi Maria Solin
Puh. 050 363 2982
etthem.fi

Digimuseo.fi
Kehittämisasiantuntija Janne Tielinen

Ett Hem -museo on osa Åbo Akademin säätiötä.

Digimuseo.fi:n toiminnasta vastaa yhteiskunnallinen yritys Yhteinen Perintö Oy. Sen omistajia ovat Suomen museoliiton hallinnoima FMA Creations Oy ja John Nurmisen Säätiö.

Digimuseossa on myös muita turkulaisia museoita, kuten Apteekkimuseo ja Qwenselin Talo, Forum Marinum, Wäinö Aaltosen museo ja Luostarinmäki.