Perspektiv

Historien om finsk konst på Digimuseet

Mies makaa sohvalla, joka on taidenäyttelyssä

Samlingsutställningen, Historien om finsk konst, som visades på Ateneum mellan åren 2016 och 2022, presenterar vårt lands mest älskade klassiker. Utställningen visas nu på Digimuseet (Digimuseo), vilket ger möjligheten att bekanta sig med verken oavsett tid och plats.

Utställningen berättar om den finska konstens utveckling från år 1809 fram till 1950-talet. På utställningen kopplas historien om finsk konst till den internationella utvecklingen av konsten och samhälleliga händelser. Sida vid sida finns inhemska och utländska mästerverk ur våra samlingar, bland annat Le Corbusiers Två kvinnor (1939), Eero Järnefelts Sved (1893), Edvard Munchs Badande män (1907–08) och Hugo Simbergs Sårad ängel (1903).

Tidigare varierade utställningen något under åren. Samlingen av verk som visas nu var den sista innan utställningen togs bort på våren 2022.

Guidningar

Du kan bekanta dig med utställningen kostnadsfritt på egen hand. Det finns även avgiftsbelagda guidade turer på finska, till vilka du kan köpa en plats. Kolla tidpunkterna på Digimuseets webbplats.

Bekanta dig med utställningen på Digimuseet