Ateneumin taidemuseon Suomen taiteen tarina Digimuseo.fi-palvelussa

Mies makaa sohvalla, joka on taidenäyttelyssä

Ateneumissa vuosina 2016-2022 nähty kokoelmanäyttely Suomen taiteen tarina esittelee maamme rakastetuimmat klassikot. Näyttely on nyt esillä Digimuseossa, mikä mahdollistaa teoksiin tutustumisen ajasta ja paikasta riippumatta.

Näyttelyn ripustus vaihteli hieman vuosien varrella ja nyt nähtävä teoskokonaisuus on viimeinen, joka edelsi näyttelyn purkamista keväällä 2022.

Tietoa näyttelystä

Näyttely johdattaa kävijän läpi Suomen taiteen kehityskulun vuodesta 1809 aina 1950-luvulle asti. Siinä suomalaisen taiteen tarina kytketään taiteen kansainväliseen kehitykseen ja yhteiskunnallisiin tapahtumiin. Esillä ovat rinta rinnan kokoelmamme kotimaiset ja kansainväliset mestariteokset kuten Le Corbusierin Kaksi naista (1939), Eero Järnefeltin Kaski (1893), Edvard Munchin Kylpeviä miehiä (1907–08) ja Hugo Simbergin Haavoittunut enkeli (1903).

Opastukset

Pääset tutustumaan näyttelyyn omatoimisesti veloituksetta. Tarjolla on myös maksullisia suomenkielisiä opastuksia, joille voit ostaa paikan. Tarkistathan ajankohdat näyttelyn sivulta.

Tutustu näyttelyyn Digimuseossa