Suomen Joutsenen vesillelaskun 120-vuotisjuhlaa vietetään 7.8.2022

Suomen Joutsenen vesillelaskusta on kulunut elokuussa 2022 kunnioitettavat 120 vuotta. Vuonna 1902 valmistunut Laennec (myöh. Suomen Joutsen) oli osa suurempaa valtamerialusten sarjaa. Digimuseo.fi onnittelee purjelaiva-aikakauden ikonia!

Vuonna 1897 alkaneen nousukauden jälkeen Ranskassa rakennettiin kaikkiaan 212 valtameripurjealusta vain viiden vuoden aikana. 2000–luvun alusta fregatti Suomen Joutsen ja kolmimastoparkki Belem ovat olleet ranskalaisen valtameripurjealusten sukupolven ainoat säilyneet edustajat.

Ranskalaiset rakensivat Suomen Joutsenen alkuaan purjehtivaksi rahtilaivaksi, saksalaiset tekivät siitä purjehtivan rahtikoululaivan ja suomalaiset varustivat sen Suomen laivaston koululaivaksi. Merimieskouluvaiheen jälkeen Joutsen päätyi museolaivaksi vuonna 1991, ja viimeiset kaksikymmentä vuotta se on kuulut merikeskus Forum Marinumin näyttelykokonaisuuteen.

Suomen Joutsenen juhlapäivää vietetään tapahtumien merkeissä

Vesillelaskua juhlistavaa päivää vietetään su 7.8. erityisen ohjelman merkeissä. Suomen Joutsenen historiaan perehtynyt Visa Auvinen kertoo yleisöesitelmässään paikan päällä laivan elinkaaresta ja siihen liittyvistä tapahtumista. Suomen Joutsenen välikannella järjestettävän esitelmän jälkeen yleisöllä on mahdollisuus kiertää laivaa Forum Marinumin tutkija Mikko Merosen opastuksella. Lue lisää tästä linkistä.

Jollet pääse paikan päälle, voit tutustua Suomen Joutsenen kansiin, tunnelmaan ja tarinoihin myös Digimuseo.fi-palvelussa – ympäri vuoden ja 24/7.

Lisätietoja:

Forum Marinum