Suomen ensimmäinen museolaiva nyt myös Digimuseossa

Merikeskus Forum Marinumin virtuaalinäyttelyiden tarjonta laajenee, kun parkkilaiva Sigyn liitetään osaksi Digimuseo.fi -palvelua. Turkulaisen Aurajokimaiseman rakastettu kaunotar jo vuodesta 1939 avautuu virtuaalisena näyttelynä kaikkien saavutettavaksi ajasta ja paikasta riippumatta.

Sigyn on kansainvälisesti ainutlaatuinen nähtävyys, sillä se on aikakautensa ainoa kolmimastoinen puinen kauppa-alus joka on säilynyt näihin päiviin asti. Vielä 1800-luvun loppupuolella vastaavat alukset hoitivat globaalia kauppaa ja olivat tavallinen näky maailman merillä.

Virtuaalinäyttely tarjoaa museokävijälle uudenlaisen kokemuksen sekä monipuolista tietosisältöä. Laivaa voi kiertää ja sen rakenteita voi tutkailla omatoimisesti.  Kävijä pääsee myös heittäytymään laivalla elettyyn elämään joko miehistön tai puulaivalle pesiytyneiden ötököiden näkökulmasta.  Kohderyhmänä on haluttu huomioida erityisesti lapset, ja koulujen käyttöön on valmisteltu erityisiä opetuspaketteja.

Sigyn johdattaa aikamatkalle, jossa merimiehet elivät yksinkertaisissa ja karuissakin olosuhteissa. Raskas työ laivalla välittyy rempseiden miehistövideoiden kautta.  Niissä esiintyvät hahmot perustuvat laivan mukana oikeasti seilanneisiin henkilöihin.

”Idea näyteltyihin videoihin saatiin aikaisempina kesinä Sigynillä vedetyistä draamaopastuksista, jotka olivat varsinkin lapsiperheiden suosiossa. Lisäksi teimme yhteistyötä mm. Turun yliopiston eläinmuseon kanssa luomalla jännittävän ötökkäkierroksen, jossa laivaan tutustutaan etsimällä erilaisia sinne piiloutuneita pieneliöitä.” -kertoo näyttelyn kuratoinut Heidi Vanhanen Forum Marinumista. Näyttelystä löytyy myös persoonallisuustesti, millä voi testata kelpoisuutensa merenkulkijana.

Forum Marinumille Sigyn on jo kolmas virtuaalinäyttelyksi tehty laivakohde. Digimuseossa on aiemmin avattu näyttelyt Suomen Joutsenesta ja s/s Boresta. Samasta palvelusta löytyy myös Forum Marinumin tuottama näyttely vedenalaisen sodankäynnin historiasta. Lisäksi Forum Marinumin verkkosisältöihin lukeutuu erillisprojektina tuotettu Rannikkotykistömuseo, jossa kerrotaan aselajin historiasta ja ihmisistä vuosina 1918–1998.

Erityisesti koronavuodet nostivat esiin tarpeen virtuaalisille museokokemuksille. Museolaivat pystytään pitämään auki yleisölle ainoastaan kesäkuukausina, joten virtuaalinäyttelyt parantavat myös niiden saavutettavuutta huomattavasti. Virtuaalinäyttely voi myös rikastaa vierailukokemusta paikan päällä, sillä se mahdollistaa kohteeseen tutustumisen etukäteen tai fiilistelyn käynnin jälkeen. Parhaimmillaan kokemukset yhdistyvät, ja kesätuulessa laivan kannella koettu tervan tuoksu palautuu aisteihin myös ruudun äärellä. Forum Marinumin museolaivat avaavat kesäkautensa 5.6.2023.

Tutustu Sigyniin Digimuseossa:

Kuvapankki: