Poliisi on paikalla myös Digimuseossa

Tampereen Poliisimuseo on nyt Digimuseossa!

Poliisi paikalla! -perusnäyttelyssä kerrotaan niin noitavainoista, henkirikoksista, valtionpetoksista kuin nykypäivän kyberrikollisuudestakin. Käräjäkivillä mestauskirveen vieressä voi kuunnella selostusta entisajan ankarista oikeuskäytännöistä ja järjestyksenpidosta. Kierroksella pääsee kulkemaan pitkin katuja ja kujia, joiden varsilla poliisin arjen työ tapahtuu. Esillä on eri aikakausien ”rikollista maisemaa”: rikoksia, onnettomuuksia ja poliisin asiakkaiden elämän nurjaa puolta.

Tärkeä näkökulma näyttelyssä on poliisin ja kansalaisten suhteen muutos: millaisena poliisi on nähty ja millainen on ollut poliisin rooli eri aikoina. Esimerkiksi vielä Suomen itsenäisyyden alussa konstaapelit kävelivät tiukan näköisinä kadulla ja valvoivat järjestystä. Turha jutustelu kansalaisille ja hymyileminen eivät sopineet konstaapelin käytökseen.

Poliisimuseo.Kuva: Jarkko Järvinen.

Virtuaalinäyttelyssä esitellään myös esineistöä Rikosmuseosta, jonka päänäyttely sijaitsee Vantaalla Keskusrikospoliisin tiloissa. Rikosmuseo ei ole turvallisuus- ja tietosuojasyistä avoinna suurelle yleisölle, mutta näyttelyssä pääsee tutustumaan moniin Rikosmuseon kiinnostaviin esineisiin ja niihin liittyviin tarinoihin.

Virtuaalinäyttelyyn voi tutustua vaikka 1600-luvun noita Antti Lieroisen johdolla. Antin 16-osainen dramatisoitu videoseikkailu on ripoteltu pitkin käytäviä. Näyttelyssä hyödynnetään muutenkin paljon videokerrontaa. Videotietosisällöt tunnistat joko vihreistä tai punaisista palloista käytäviä kierrellessäsi.

Tutustu Poliisimuseon virtuaalinäyttelyyn tästä linkistä!