Merialueidemme miinoitettu menneisyys ja räjähtävät salaisuudet avautuvat verkkonäyttelynä

KirjoittajaForum Marinum

Merikeskus Forum Marinumin tuottama näyttely Vedenalainen sodankäynti valmistui lokakuun alussa teknologiayritys DA-Groupin tiloihin Forssassa. Nyt näyttelyn virtuaalinen versio on avattu kaikkien koettavaksi Digimuseossa!

Suuri osa nykyaikaisesta merisodasta tapahtuu pinnan alla, ja myös itsenäisen Suomen historiaa on syytä tarkastella pintaa syvemmältä. Forum Marinumin näyttelyssä pääsee tutustumaan suomalaisen vedenalaisen sodankäynnin historiaan. Ensimmäistä kertaa kunnolla esille pääsevä kokoelma kattaa erilaista Merivoimien käyttämää kalustoa ja materiaalia 1920-luvulta alkaen. Tämän kokonaisuuden tausta on 1920-luvulta lähtien kerätyssä Merivoimien opetuskokoelmassa. Toistaiseksi tämä ainutlaatuinen materiaali on ollut varastoituna haastavissa olosuhteissa ja vain rajallisesti yleisön nähtävillä. Vuoteen 2019 asti Puolustusvoimat maksoi kokonaisuuden varastoinnin Pansion Polusmäessä, ja Forum Marinum vastasi sen hallinnoinnista Sotamuseon suostumuksella. Puolustusvoimien luovuttua varastoluolasta Forum Marinum etsi ratkaisua ainutlaatuisen kokoelman säilyttämiselle.

Sopiva yhteistyökumppani löytyi Forssasta. Elokuussa 2019 Forum Marinum –säätiö ja DA-Group solmivat sopimuksen esineistön sijoittamisesta DA-Groupin tiloihin. Tavanomaisen varastoinnin sijaan tämän yhteistyön lopputuloksena on ainutlaatuinen näyttely vedenalaisen sodankäynnin pitkästä ja kiehtovasta historiasta. Projektin tavoitteena oli sekä harvinaisen esineistön saaminen laajemmin tavoitettavaksi että sen säilyttäminen asianmukaisissa ja museaalisesti perusteltavissa olosuhteissa. Vuoden 2019 aikana esineistöä puhdistettiin ja huollettiin Forum Marinumissa. Osa kokoelmasta siirtyi uuteen Vedenalainen sodankäynti -näyttelyyn, joka avattiin Forssassa 4.10.2021.

”Yhteistyö DA-Groupin kanssa mahdollistaa ainutlaatuisen vedenalaisen sodankäynnin esineistön säilyttämisen ja samalla asettamisen näytteille. Mielestäni kyseessä on kulttuuriteko.”

Forum Marinumin toimitusjohtaja Tapio Maijala iloitsee näyttelyn toteutumisesta: ”Kookkaiden esineiden tilaratkaisuja etsittäessä edessä näytti olevan vain huonoja vaihtoehtoja, mutta nyt yhteistyö DA-Groupin kanssa mahdollistaa tämän ainutlaatuisen vedenalaisen sodankäynnin esineistön säilyttämisen ja samalla asettamisen näytteille. Mielestäni kyseessä on kulttuuriteko”, Maijala toteaa.

DA-groupin toimitusjohtaja Sami Kotiniemi yhtyy ilonpitoon: ”Olemme innoissamme mahdollisuudesta tarjota tilat kansainvälisestikin harvinaiselle näyttelylle. DA-Group on toiminut pitkään puolustussektorilla ja toimittanut merimiinoihin elektroniikkaa ja mekaniikkaa. Saamme näyttelyyn esille myös yrityksemme suunnittelemia ja valmistamia vedenalaisen sodankäynnin laitteita, kuten merimiinojen herätekoneistoja. Vedenalaisen sodankäynnin näyttelyn pystyttäminen Forssaan on luonnollinen jatkumo siihen, mitä teemme ja missä haluamme olla mukana.”

Sarjakuvahahmo näyttelystä.Forssan näyttelytilassa seikkailee monenmoisia merenkulkijoita. Sarjakuvahahmot ovat Jussi Leppäsen kuvittamia.

Näyttelyssä on kolme pääteemaa: merimiinat ja miinantorjunta, torpedot sekä sukellusveneentorjunta. Digimuseossa fyysinen näyttelytila on kuvattu 360-asteiseksi näkymäksi, jossa käyttäjä navigoi itseään eteenpäin. Matkan varrella tarjotaan tietoiskuja kuvien ja tekstien muodossa. Näiden lisäksi virtuaalinäyttelyyn on tuotettu kolme asiantuntijahaastattelua sekä animaatiovideo. Sisällöt ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Kyseessä on toinen Forum Marinumin tuottama verkkonäyttely Digimuseon valikoimaan. Keväällä 2021 aloitettiin liittämällä palveluun museolaiva Suomen Joutsenesta kertova näyttely. Kuten rajallisesti avoinna olevat museolaivat, myös forssalaiseen yritystilaan toteutettu näyttely sopii luonteeltaan hyvin verkossa esiteltäväksi. Digitaalisen saatavuuden myötä molempien aihepiirien uskotaan kiinnostavan myös ulkomaalaista museoyleisöä, kun vasta ensiaskeleitaan ottava Digimuseo tulee paremmin tunnetuksi.

Vedenalainen sodankäynti –näyttelyyn pääsee fyysisesti tutustumaan ainoastaan rajoitetusti tarjottavina ajankohtina. Ensimmäinen yleisöpäivä varattiin nopeasti loppuun, mutta toinen mahdollisuus tullaan järjestämään tulevan talven aikana. Sen sijaan nyt avautunut virtuaalinen näyttely on avoinna Digimuseossa kaikkina aikoina ympäri vuoden. Omatoimisen tutustumisen lisäksi virtuaalinäyttelyssä järjestetään maksullisia opastettuja kierroksia torstaisin klo 17. Varaukset tehdään Digimuseon verkkosivuilla.

Tervetuloa syventymään vedenalaiseen sodankäyntiin!

Tutustu näyttelyyn tästä linkistä.