Meidän aikanamme -podcast kurkistaa tulevaisuuteen – Historian tunteminen on valmistautumista tulevaisuuksiin

kuva isolta kirkkokadulta vanhasta Turusta

Suomen museoliiton Meidän aikanamme -podcastin kolmas jakso käsittelee tulevaisuuksia. Studiossa vierailevat Historian ja tulevaisuuden museon hankepäällikkö Joanna Kurth ja Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva.

”Museot ovat aina olleet tulevaisuusbisneksessä mukana”, kertoo Historian ja tulevaisuuden museon hankepäällikkö Joanna Kurth podcastissa. Historian tunteminen on valmistautumista tulevaisuuksiin, ja tulevaisuustyö on monin paikoin museoiden arkea.”

Erityisesti tulevaisuus korostuu Historian ja tulevaisuuden museossa, jota suunnitellaan Turun Linnanniemeen vuodeksi 2029. Museo ei ole jäänyt odottelemaan omaa rakennusta, vaan se tuottaa tutkimusta ja digitaalista sisältöä, johon voi tutustua mm. Digimuseossa. Esimerkiksi Turku 1827 avaa pääsyn aikaan ja paikkaan, jota ei muuten voi tavoittaa. Näyttely vie kävijän aurinkoiseen kesäpäivään Turussa juuri ennen suurpaloa, joka tuhosi kolme neljännestä kaupungin rakennuksista.

Museot tulevaisuuden konkretisoijina

Sitran tulevaisuusasiantuntija Mikko Dufva pitää museoita hyvänä paikkana konkretisoida ja kokea tulevaisuuden eri mahdollisuuksia. Sitra oli yhteistyökumppanina Designmuseon Mitä jos? -näyttelyssä tänä talvena. Näyttely kysyi, millainen maailma olisi, jos muovipussia ei olisi koskaan keksitty.

”Tulevaisuuksia on aina useita. Haaste on siinä, että jumiudumme helposti yhteen tai kahteen. Kuinka voisimme ajatella niiden totuttujen tulevaisuuksien toiselle puolelle?”, haastaa Dufva.

Museossa on tulevaisuus -jaksossa keskustellaan myös mm. tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin menetelmistä museoissa, yhteisöllisyydestä ja aktivismista.

Meidän aikanamme on podcast, joka kertoo museoiden vastaukset aikamme suuriin kysymyksiin. Podcastia juontaa Miisa Pulkkinen. Podcastia voi kuunnella useissa palveluissa, kuten Spotifyssa ja Applen Podcasteissa.

Tutustu Turku 1827 kokonaisuuteen Digimuseossa.