Itämeren perintö on uudenlainen virtuaalinen näyttelykokemus

KirjoittajaMaria Erkheikki

John Nurmisen Säätiön Itämeren perintö -virtuaalinäyttely esittelee merikulttuuria ja ympäristötyötä uudella tavalla. Digimuseosta löytyvä näyttely on tarkoitettu kaiken ikäisille merellisestä kulttuurista ja Itämeren pelastamisesta kiinnostuneille. Kehitimme näyttelyn uudelle digitaaliselle alustalle, jonka keskiössä ovat tarinallisuus ja osallistaminen.

Uusi lähestymistapa säätiön työhön

John Nurmisen Säätiö perusti Digimuseon yhdessä Museoliiton kanssa vuoden 2020 keväällä. Alusta asti oli selvää, että halusimme olla mukana tuottamassa erilaisia vaihtuvia näyttelyitä, mutta pitää säätiön toiminnasta esillä myös perusnäyttelyä. Keväällä 2023 aika oli kypsä uudistaa alkuperäinen Kokoelman helmet -näyttelymme.

Halusimme tuottaa Itämeren perintö -näyttelyn uudenlaiseksi tarinalliseksi ja osallistavaksi kokemukseksi ja haimme projektiin ulkopuolisen yhteistyökumppanin. Tehtävään valikoitui All Things Content Ltd, jolla on vahvoja näyttöjä sisällön tuottamisesta uudenlaiseksi kokemuspaketiksi. Yhteistyö heidän kanssaan oli alusta asti innostavaa, luovaa ja hauskaa. Heidän väkeään puhutteli sekä vahva Itämeri-toimijuutemme, että kokoelmamme antamat mahdollisuudet. Selvää oli, että perusnäyttelymme täytyy esitellä työtämme sekä meriympäristön että merikulttuurin parissa. Itämeri itsessään rajasi sisältöä.

Työ alkoi luovasti, All Things Contentin tuottaja Jenny Ingman kuunteli aluksi pari päivää mitä ja miten kerromme säätiöstä, Itämerestä ja työstämme. Tämän perusteella näyttelyn teemat muotoutuivat ja niiden sisälle valikoitui tarinoita ja faktoja. Monta hyvältä, joskus jopa villiltä tuntuvaa ideaa joutui prosessin kuluessa sivuun ja uusia syntyi. Keksittiin tapoja, joilla Itämeren perintöön tutustuja voi olla myös osallisena näyttelyä.

Näyttelyn koodasi Indevit Oy Ab. Meille oli ilo huomata, että vaikka heillä on vahva osaaminen teknisestä puolesta, itse sisältö ja säätiön sanoma olivat heille innostavia ja tärkeitä. Uudella näyttelymallilla halusimme osoittaa, kuinka virtuaalinen maailma avaa erilaisia mahdollisuuksia, eikä näyttelylle ole mitään ”oikeaa” mallia.

Näyttely julkaistiin 22.1.2024 suomenkielisenä, kieliversiot julkaistaan helmikuun aikana.

Teemoina myytit, uhat, rohkeus, toivo ja kiitollisuus

Projektin runsaudensarvena, mutta toisaalta haasteena oli säätiön tuhannet tarinat ja faktat Itämerestä. Laajat kokoelmamme, vaikuttavat ympäristöhankkeemme ja monipuolinen kuva-arkistomme antoivat mahdollisuuksia moneen. Näiden kuratointi säätiön työstä kertovaksi virtuaalinäyttelyksi on ollut upea matka.

Näyttelyn teemoiksi muotoutuivat myytit, uhat, rohkeus, toivo ja kiitollisuus. Teemojen sisäänheittäjinä näemme upeita kuvia Itämerestä Pekka Tuurin ja Raimo Sundelinin ikuistamina. Kuvien yhteyteen tuotiin äänimaailmaa tauottamaan ja rauhoittamaan näyttelykokemusta.

Teemojen sisältä löytyy aina kaksi puolta: merikulttuuri ja meriympäristö. Uhkakuvissa kerrotaan esimerkiksi hurja tarina M/S Leenan kohtalosta, sillä Itämeri on ollut monen uhkaavan tilanteen näyttämönä. Taistelulaivat ovat pommittaneet toisiaan, aluksia on johdettu harhaan, mereen on upotettu miinoja. Itämeri on edelleen vallan ja politiikan keskiössä.  Toisaalta ihmisen toiminta lisää uhkia entisestään, ja siksi näyttelyssä voi testata omaa tietämystään Itämeren ekosysteemeihin vaikuttavista tekijöistä.

Myyttisiin Pohjolan karttoihin pääsee tutustumaan virtuaalisessa esityksessä hyvin läheltä. Kartoilta aukeaa faktan lisäksi jännittävää fiktiota, sillä vanhoihin karttoihin liittyy oman aikansa uskomusten ja myyttien lisäksi poliittisia, taloudellisia ja uskonnollisia viestejä. Kartat toimivat erinomaisesti virtuaalisessa maailmassa.

Uskomuksia ja vanhaa tietoa liittyy myös Itämeren tilaan ja ihmisen toimien vaikutuksiin. Näyttelyssä pääseekin murtamaan luonnontieteellisiä myyttejä mereen liittyen.

Rohkeutta ja toivoa antavat ympäristötyön tulokset sekä säätiön meritaidekokoelmaan liittyvät mieleenpainuvat tarinat. Meri on toiminut Suomelle siltana muuhun maailmaan ja antaa yhä meille iloa ja uusia tuulia. Virtuaalinäyttelyn lopuksi pääsee tutustumaan merestä inspiroituneihin muistoihin sekä konkreettisesti kiittämään Itämerta. Kannustamme kiittäessä pohtimaan, mihin pelastustoimiin voi ryhtyä itse, sillä Itämeri on meille kaikille yhteinen.

Itämeren perintö on rakennettu virtuaaliseksi elämykseksi, josta jokaiselle löytyy jotain uutta ja oivaltavaa, ajatuksia herättävää ja Itämeren pelastustyöhön kannustavaa. Toivottavasti tämä näyttely avaa myös uusia väyliä virtuaalisten näyttelyiden suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tervetuloa tutustumaan!

Tutustu näyttelyyn osoitteessa: https://digimuseo.fi/nayttelyt/itameren-perinto/

Maria Erkheikki
Julkaisu- ja kokoelmapäällikkö