Ilmatorjuntamuseon näyttelyt kertovat tarinaa suomalaisesta ilmatorjunnan historiasta

Ilmatorjuntamuseo esittelee suomalaista ilmatorjuntaa aina vuodesta 1925 alkaen nykypäivään saakka. Uutuutena museo tarjoaa nyt myös sisäänkäynnin kotisohvalta käsin.

Museon näyttelytilat ja ulkonäyttelyalue on kuvattu alkusyksyn 2023 aikana 360°-tekniikalla ja helmikuun 2024 alussa Digimuseoon on avautunut neljän näyttelyn kokonaisuus. Esillä on monipuolisesti sota-ajan historiaa, kuljetuskalustoa, ilmatorjunnan johtamisjärjestelmiä ja ilmatorjunta-aseita 1900-luvun alkupuolen ilmatorjuntakonekivääreistä nykyaikaisiin ilmatorjuntaohjusjärjestelmiin. Lisäksi 1700-luvulla rakennetussa Kapteenin puustellissa esitetään Suomen sotahistorian käännekohtia Ruotsinvallan alkuajoilta nykypäivään huomioiden näyttelyssä myös Tuusulan oma sotilasperinne.

Tutustu näyttelyihin osoitteessa Digimuseo.fi

80 vuotta Helsingin ilmapuolustuksen strategisesta torjuntavoitosta

Tasan 80 vuotta sitten, helmikuussa 1944, Neuvostoliiton kaukotoimintailmavoimat (ADD) teki ensimmäisen keskitetyn ilmaoperaationsa toisessa maailmansodassa pakottaakseen Suomen rauhaan. Sen painopiste kohdistui Helsinkiin, joka yritettiin tuhota 2000 pommikoneen pudottamilla 16 500 pommilla. Hyvin järjestetty ilmapuolustus pelasti Helsingin tuholta. Suurpommituksista aiheutui hyökkääjän tavoitteeseen nähden pienet tappiot: 146 ihmistä menetti henkensä, 356 haavoittui ja 434 rakennusta tuhoutui tai vaurioitui.

Kolmen yön ihme – Helsinki pelastui -näyttely esillä Sanomatalossa

Sanomatalon Käytävägalleriaan on avattu Helsingin ilmatorjuntavoitosta helmikuussa 1944 kertova näyttely ”Kolmen yön ihme – Helsinki pelastui”. Näyttely sisältää valokuvia pommitetusta kaupungista ja tuhoista. Esillä on muun muassa myös neuvostoliittolainen lentopommi ja dioraama 7. raskaasta Ilmatorjuntapatterista, joka suojasi pääkaupunkia Santahaminassa sodan aikana.

Näyttelyn avajaisia vietetään tiistaina 6.2.2024 ja näyttelyyn voi tutustua 28.2.2024 saakka.

Museonjohtaja
Esa Kelloniemi
esa.kelloniemi(a)ilmatorjuntamuseo.fi

Tuusulassa sijaitseva Ilmatorjuntamuseo on arvioitu olevan koko maailman monipuolisin ilmatorjuntamuseo, mikä johtuu puolustusvoimien materiaalin hankintahistorian monipuolisuudesta, välineitä on hankittu niin idästä kuin lännestäkin ja lisäksi otettu käyttöön sotasaaliina.

www.ilmatorjuntamuseo.fi