Tervetuloa virtuaalivierailulle Vartiovuoren tähtitorniin Digimuseossa

Vartiovuoren tähtitorni kuvattuna ilmasta

Åbo Akademin säätiö juhlii eurooppalaista Säätiöpäivää 1. lokakuuta avaamalla Digimuseo-verkkopalvelussa virtuaalisen kokemuksen Vartiovuoren tähtitornista. Virtuaalinäyttelyssä vierailija saa kokea tähtitornin 360 asteen näkymien muodossa. Lisäksi näyttely tarjoaa tietoa rakennuksen historiasta ja arkkitehtuurista.

– Åbo Akademin säätiö omistaa useita kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kiinteistöjä Turussa. Rakennusperinnöstä huolehtiminen ja rakennusten saattaminen yleisölle saavutettaviksi on osa säätiön kulttuuria tukevaa toimintaa. Yksi toteutustavoista on tähtitornin avaaminen Digimuseossa, jotta kuka tahansa, missä tahansa, voi tehdä virtuaalisen vierailun kauniiseen tähtitornirakennukseen koska tahansa, sanoo Åbo Akademin säätiön toimitusjohtaja Lasse Svens.

Åbo Akademin säätiö osti tähtitornin Turun kaupungilta vuonna 2007. Vuodesta 2008 rakennuksessa on sijainnut säätiön toimisto.

Virtuaalinäyttelyssä vierailija voi tutustua tähtitorniin 360 asteen näkymien muodossa ja lukea lisää sekä rakennuksen että säätiön historiasta. Helposti avattavista tietolaatikoista saa lisätietoa rakennuksen arkkitehtuurista, sisätiloista ja historiasta. Carl Ludvig Engelin suunnittelema tähtitorni valmistui vuonna 1819, mutta varsinainen observatoriotoiminta oli lyhytaikaista. Tähtitorni selvisi Turun palosta vuonna 1827 vain pienin vaurion, mutta kun akatemia siirrettiin tulipalon jälkeen Helsinkiin, siirrettiin myös tähtitieteelliset laitteet ja ne asennettiin uuteen, vuonna 1834 valmistuneeseen observatorioon. Turun merenkulkukoulu, myöhemmin Turun navigaatiokoulu, toimi rakennuksessa 130 vuotta. Tämän jälkeen tähtitorni toimi pitkään museona – ensin Turun merimuseona, jonka jälkeen rakennuksessa toimi väliaikaisesti Turun taidemuseo.

Virtuaalikierroksen aikana vierailija voi tutustua säätiön toimintaan ja muutamaan taidekokoelman teokseen. Digimuseossa on myös mahdollista kiivetä tornin huipulle ja nauttia avarista näkymistä Vartiovuoren huipulta.

Tähtitorni on Åbo Akademin Säätiön toinen Digimuseossa avattu rakennus. Ensimmäinen oli Ett Hem -museo, joka avattiin Digimuseossa 90-vuotispäivänsä yhteydessä toukokuussa.

Vartiovuoren tähtitorniin voi tutustua virtuaalisesti osoitteessa digimuseo.fi/nayttelyt/vartiovuoren-tahtitorni/.

Materiaali on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palvelu ei vaadi erillistä sovellusta, vaan se avataan selaimen kautta matkapuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Omatoiminen virtuaalivierailu digitaalisiin näyttelyihin on maksutonta.

Fyysiset vierailut tähtitornissa ovat mahdollisia Säätiöpäivänä lauantaina 1. lokakuuta, jolloin saksofoniyhtye Saxtronauts esiintyy kahdesti, klo 12 ja klo 15. Rajoitettu määrä paikkoja. Lisätiedot ja paikkavaraukset.

– Saxtronauts-yhtye tarjoaa meille ainutlaatuisen konserttielämyksen Vartiovuoren kauniissa tähtitornissa ja viereisessä vesisäiliössä. Tähtitieteestä inspiroituvan yhtyeen soittaessa vierailijat saavat liikkua vapaasti rakennuksessa. Lisäksi Saxtronauts esiintyy Sibelius-museossa seuraavana päivänä, sunnuntaina 2.10. kello 14–15.30, kertoo kulttuurituottaja Johannes Juva.

Sibelius-museon konsertti sisältyy museon sisäänpääsymaksuun (7 € / 5 € / museokortti).

Viestintäsuunnittelija Heidi Furu
Puh. 050 328 0014
stiftelsenabo.fi

Lisätietoja / Saxtronauts:
Kulttuurituottaja Johannes Juva
Puh. 050 409 6436
sibeliusmuseum.fi

Digimuseo.fi-sivuston toiminnasta vastaa yhteiskunnallinen yritys Yhteinen Perintö Oy. Yrityksen omistavat Suomen Museoliiton hallinnoima FMA Creations Oy ja John Nurmisen Säätiö.

Digimuseossa on myös useita muita turkulaisia museoita, kuten Apteekkimuseo ja Qwenselin talo, Forum Marinum, Wäinö Aaltosen museo sekä Luostarinmäki.