Teatterimuseon ensimmäinen Digimuseo-näyttely avataan kansainvälisenä museopäivänä

Teatterimuseon Backstage-näyttely

Teatterimuseo avaa ensimmäisen virtuaalinäyttelynsä Digimuseo-palvelussa kansainvälisenä museopäivänä 18.5. 360°-maisemassa liikkuva näyttely esittelee suomalaista lavastustaidetta ja pukusuunnittelua pienoismallien ja näyttämöpukujen kautta. Virtuaalista museokäyntiä rikastavat näyttelytekstien lisäksi valokuvat, videot, ääniklipit ja 3D-mallit.

Näyttely perustuu Teatterimuseon nyt jo purettuun Backstage-näyttelyyn. Näyttely oli avoinna vuosina 2010–2021 ja johdatti näyttämöille ja niiden taakse. Näyttely kuvattiin ennen sulkemista 360°-menetelmällä. Tämä virtuaaliversio keskittyy Backstagen lavastus- ja pukusuunnitteluosioihin ja sen tietosisällöt pohjautuvat alkuperäisiin näyttelyteksteihin ja -kuviin.

Virtuaalinäyttely visuaalisesta suunnittelusta

Näyttelyssä tutustutaan suomalaiseen teatterilavastukseen ja pukusuunnitteluun. Lavastuspienoismallit ja valokuvat kertovat eri aikakausien lavastustyyleistä Suomessa ja nostavat esiin taiteenalan murros- ja käännekohtia. Teatteripuvut esittelevät suomalaista pukusuunnittelua ja ne edustavat kolmea eri teemaa: William Shakespearen (1564–1616) näytelmiin suomalaisissa teattereissa tehtyjä pukuja sekä fantasiapukuja ja materiaalikokeiluja. Lisäksi mukana on joitakin tanssipukuja.

Näyttelyyn tutustutaan Digimuseo.fi-palvelussa

Teatterimuseon puku- ja pienoismallinäyttelyssä vieraillaan Digimuseo.fi-palvelun kautta. Palvelu toimii kaikilla päätelaitteilla eikä se vaadi erillisen sovelluksen asentamista laitteelle. Vierailu virtuaalimuseossa on maksutonta.

Virtuaalivierailun jälkeen oikealle vierailulle

Vaikka menneistä esityksistä jäänyt esineistö on ihastuttavaa, ei teatteria voi täysin sulkea vitriiniin tai ripustaa seinille. Me tarjoamme sinulle mahdollisuuden kokea itse. Tuntuma, ymmärtäminen ja teatterin ihme kirkastuvat tekemällä. Arkadia-teatterissa voit päästää sisäisen näyttelijäsi valloilleen, pukeutua haluamaksesi roolihahmoksi ja nousta näyttämön valokeilaan. Voit myös kokeilla nukketeatteria oikeilla teatterinukeilla. Teatterimuseo sijaitsee Helsingin Kaapelitehtaalla ja on avoinna yleisölle. Tervetuloa tutustumaan.

Ilona Kemppainen, tiedottaja
p. 040 1922 304, [email protected]