Helene Schjerfbeck, Bilisten (Måns Schjerfbeck), detalj, 1929, olja på duk, Gösta Serlachius Konststiftelse. Fotografi: Hannu Miettinen

Man själv som en annan

3D virtuel utställning

Den virtuella utställningen Man själv som en annan presenterar klassiker och nutidskonst ur Gösta Serlachius konststiftelses samlingar. Utställningen har kuraterats av Aura Seikkula.

Info om utställningen

Man själv som en annan skapar ett rum för den andras längtan, för hens minne. Den utställningen funderar över vad vi längtar efter, vart vi är på väg och vem som är med oss.

Utställningen har kuraterats av Aura Seikkula och skapats av teknologihuset Arilyn som en del av sin egen Virtual Art Gallery -verksamhet. I planeringen och konstruktionen av utrymmet har uppmärksamhet ägnats åt formspråket och volymen på Serlachius tillbyggnaden i trä.

”Det givande i uppbyggandet av dessa virtuella utrymmen samt i kuraterandet av utställningen var möjligheten att undvika alla fysiska lagbundenheter. Vi har till exempel förändrat verkens proportioner och storleksklass i dialog med utrymmet. En del av verkens mått svarar inte mot verkligheten och de får på det sättet ett helt nytt väsen”, berättar Aura Seikkula.

Serlachius Kartano
Konst

Guidade virtuella turer

Det finns inga guidade turer på denna plats.

Så här besöker du Digimuseo.fi

1. Besök ensam

Du kan njuta av utställningarna när som helst, var som helst.

2. Upplevelser tillsammans

Du kan även boka en guidad tur för dig eller din grupp och uppleva utställningen tillsammans med en guide.

3. Varje utställning är unik

I Digimuseo.fi hittar du utställningar från olika museer runt om i Finland. Alla utställningar kan besökas gratis, till vissa kan du köpa ett mer omfattande inträde eller boka en guidad tur.