Museum för historia och framtiden

Museet för historia och framtiden ska uppföras i Åbo och kommer att öppna för allmänheten under 2029. Det nya museet ska byggas på Slottsuddens område, i närheten av hamnen och Åbo slott. Innan museet öppnar kan man få en inblick i museets kommande innehåll i samband med olika evenemang och pop ups samt genom webbinnehåll.

I det nya Museet för historia och framtiden väcks Finlands äldsta stads berättelser och människoöden till liv. Museet fördjupar vår förståelse för det förflutna och nutiden samt hjälper oss att bygga upp en gemensam framtid.

Museet för historia och framtiden kommer att vara en upplevelsefylld och inspirerande nationell och internationell kulturdestination, som berättar något väsentligt om Åbo, Åboborna och finländarna. Museet kombinerar nya sätt att berätta historier med vetenskapscentrumens innovativa presentationssätt och kryddar det historiska innehållet med en nypa ny teknik. Museet är Åbobornas egen mötesplats.

Det nya Museet för historia och framtiden öppnar under Åbos 800-jubileumsår 2029.