Porin taidemuseo uuden äärellä – Porin kaupungin taidekokoelmaa esillä virtuaalinäyttelyssä

Porin taidemuseo avaa ensimmäisen virtuaalinäyttelynsä Digimuseossa 31.3. Katseiden välissä -näyttely tuo viisikymmentä Porin kaupungin taidekokoelmaan kuuluvaa teosta suuren yleisön koettaviksi maksutta. Taidenäyttelyn voi myös kokonaisuudessaan kuunnella.

Katseiden välissä -näyttelyn kokija tuntee astuvansa sisälle Porin taidemuseon suureen näyttelytilaan Halliin avatessaan virtuaalinäyttelyn oven. Näyttelyssä voi tutustua Porin kaupungin kokoelman kotimaiseen taiteeseen 1800-luvun lopulta nykypäivään. Se nostaa esiin uudempia kokoelmahankintoja, harvemmin yleisölle esiteltyjä teoksia ja poimintoja kokoelman vanhemman taiteen kokonaisuudesta. Näyttely tarjoaa syventävää tietoa taiteilijoista ja teoksista sekä erilaisia lähestymistapoja taiteen kokemiseen. Sisältöjä voi myös kuunnella ja taideteoksiin tutustua kuvailutulkattuina.

Viisi teemaa johdattaa näyttelykokemusta

Katseiden välissä -näyttely johdattaa pohtimaan erilaisia näkökulmia taiteen tekemiseen, katsomiseen ja kokemiseen viiden teeman kautta: Jotakin minussa, Salattu maailma, Muisto eletystä, Pintaa syvemmältä ja Kokemus tilasta.

”Näyttelyn tavoitteena on tuoda Porin kaupungin omaa, kiinnostavaa taidekokoelmaa kaikkien nähtäville. Erityisen tärkeä lähtökohta näyttelyn suunnittelussa on ollut saavutettavuus. Olemme halunneet mahdollistaa taiteen kokemisen myös niille, jotka tarvitsevat siihen tukea. Arvokas osa työryhmää ovat olleet eri alojen ammattilaiset kuten Suomen johtava kuvailutulkki Anu Aaltonen”, kertovat näyttelyn kuraattorit Jasmin Lehtiniemi ja Mirja Ramstedt-Salonen innostuneina.

Pedagogisen sisällön edelläkävijä

Katseiden välissä on ensimmäinen Digimuseon näyttely, jossa pedagogisella sisällöllä on oma erityinen tilansa. Tutki, tee ja opi -tila tarjoaa innostavia tehtäviä omaan tekemiseen.

“Tehtävät on jaoteltu ikäryhmittäin alakouluun, yläkouluun, varhaiskasvatukselle ja erityisryhmille. Jokaisen ikäryhmän tehtävät avautuvat näyttelyn viiden teeman kautta ja kaikkien teemojen tehtävät jakautuvat kolmeen eri tehtävätyyppiin: keskustelu-, tutkimus- ja taidetehtävät. Kannustan erityisesti opettajia tutustumaan näyttelyyn ja hyödyntämään sen runsasta ja monipuolista opetusmateriaalia”, sanoo pedagogisesta osuudesta vastannut museolehtori Ilona Juntura.

Tutustu Katseiden välissä -näyttelyyn.

Näyttelyn taiteilijat:
Elin Danielson-Gambogi, Jan Eerala, Aarne Elomaa, Susanne Gottberg, Marjatta Hanhijoki, Heikki Hautala, Illusia Juvani, Anja Karkku-Hohti, Tero Kiiskinen, Kaisu Koivisto, Juuso Leppälä, Juhani Linnovaara, Eila Minkkinen, Frida Moukulainen, Sari Moilala, Otto Mäkilä, Alpo Nummelin, Paul Osipow, Niko Palokangas, Eeva Peura, Samu Raatikainen, Taneli Stenberg, Matti Tainio, Juhani Tarna, Immo Tuominen, Jenni Yppärilä

Näyttelyn työryhmä:
Kuraattorit: Jasmin Lehtiniemi ja Mirja Ramstedt-Salonen, Porin taidemuseo
Pedagoginen sisältö: Ilona Juntura, Porin taidemuseo
Graafinen suunnittelu: Kati Kunnas-Holmström ja Simo Rissanen, Porin taidemuseo
Teosten kuvailutulkkaus: Anu Aaltonen ja Helena Ryti
Kuvailutulkkauskonsultti: Jarkko Lauri
Lukijat: Anu Aaltonen ja Leena Reikko
Äänitys: Artlab, Helsinki ja Jarkko Montonen, Porin Videotuki
Yhteistyössä: Digimuseo

Lisätiedot näyttelystä:

Mirja Ramstedt-Salonen, [email protected], 044 701 1119
Jasmin Lehtiniemi, [email protected], 044 701 1089.