Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo avautuu virtuaalinäyttelynä 15.3. Digimuseo.fi -palvelussa

Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo julkaistaan nyt myös virtuaalisena näyttelynä. Verkkonäyttelyssä kävijä pääsee tutustumaan kotimuseon miljööseen alkuperäisine huonekaluineen ja taideteoksineen 360°-mallinnuksen avulla. Tietoa on tarjolla myös Sinebrychoffin suvusta, museorakennuksen historiasta sekä ympäröivästä puistosta ja tehdasmiljööstä.

Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo on Sinebrychoffin taidemuseon sydän. Sinebrychoffien panimosuvun pääkonttori ja edustuskoti valmistui vuonna 1842 Bulevardi 40:een. Rakennusta pidettiin heti yhtenä Helsingin merkittävimpänä yksityistalona. Paul ja Fanny Sinebrychoff olivat intohimoisia taiteenharrastajia. He keräsivät kotiinsa kauneinta eurooppalaista taidetta ja esineistöä. Taidekeräilijöiden kodissa voi aistia 1900-luvun alun ylellisen porvariskodin tunnelmaa. Puolisonsa kuoleman jälkeen Fanny Sinebrychoff lahjoitti taidekokoelman Suomen valtiolle vuonna 1921. Kotimuseoon on maksuton sisäänpääsy.

Digimuseo.fi -palvelu kokoaa yhteen useiden suomalaisten museoiden virtuaalinäyttelyitä. Kotimuseon sisältöihin voi tutustua maksutta tekstin, kuvien sekä ääniopasteiden avulla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Digimuseossa järjestetään keväällä myös maksullisia opastettuja virtuaalikierroksia suomeksi. Digitaalinen näyttely tuo taidekokoelman yhä paremmin kaikkien saavutettavaksi. Se toimii myös paikan päällä museon digioppaana kävijän omassa mobiililaitteessa.

Opastetut kierrokset virtuaalinäyttelyssä ma 27.3. ja ma 22.5. klo 18.

Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseon 360° -näyttely: https://digimuseo.fi/nayttelyt/paul-ja-fanny-sinebrychoffin-kotimuseo

Heidi Kallioinen
Yleisötyön tuottaja
Sinebrychoffin taidemuseo
+358 50 410 5532

Digimuseo.fi
Janne Tielinen
Kehittämisasiantuntija
+358 44 430 0706

Kuva: Kustavilainen sali, Sinebrychoffin taidemuseo, Kansallisgalleria / Arno de la Chapelle

Facebook @siffmuseo | Instagram @Sinebrychoffartmuseum | Twitter @Sinebrychoffart

Sinebrychoffin taidemuseo on osa Kansallisgalleriaa Kiasman ja Ateneumin taidemuseon kanssa.