Puheenvuoro

Ikoniset DC-3 -koneet avaavat ilmailuhistorialliset näyttelyt Digimuseossa

Kolmosten siivillä -näyttely vie kokijat aikakauteen, jolloin toisen maailmansodan jälkeinen Suomi nousi siivilleen DC-3 -koneiden avustuksella. Niillä on merkittävä rooli sekä lentoliikenteemme kehityksessä että sotilasilmailun historiassa. ”Kolmosten” monipuolisuus, pitkät urat ja niiden elinkaareen sisältyneet merkkihetket kertovat tarinaa suomalaisen ilmailun ja yhteiskunnan kehityksestä. Virtuaalinäyttely on vapaasti tutustuttavissa Digimuseossa heti avajaisten jälkeen. Yleisöllä on avajaisiin 22.6.2022 klo 14:00 vapaa pääsy. Pääsylipun avajaisopastukselle saa Digimuseon verkkokaupasta.

Mitä näyttelyltä on odotettavissa?

Virtuaalinäyttelyssä voi astua koneen 3D-mallin sisään ja tutustua DC-3 -koneen sisätiloihin 360-kuvan avulla sekä koneen siviili- että sotilasasussa. Koneiden monet käytöt paljastuvat virtuaalinäyttelyssä kerrottujen tarinoiden, videoiden ja kuva-aineiston myötä. Esimerkiksi matkustamopalvelu Suomessa on syntynyt DC-3 -koneissa, kun viranomaiset vaativat yli 21-paikkaisiin koneisiin henkilökuntaa huolehtimaan matkustajista. Ensimmäiset lentoemännät aloittivat Aerolla 75 vuotta sitten, ja näin uusi ammattikunta oli syntynyt.

Yleisö odottaa pääsyä DC-3 lentokoneeseen.
OH-LCD ”Lokin” yleisöesittely houkuttelee yleisöä.

Näyttelyn esittelemät kohteet ovat yleisön nähtävillä Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla ja Suomen Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella. Suomen Ilmailumuseon pihan maamerkki, OH-LCD ”Lokki” (DO-8) on Airveteran Oy:n omistuksessa, ja on lentänyt sekä Aeron että Ilmavoimien tunnuksella. Se tunnetaan mm. osallistumisesta Normandian maihinnousuoperaatioon vuonna 1944. Ilmailumuseon näyttelyssä oleva Kar-Airin OH-VKB on yksi vanhimpia säilyneitä DC-3 -koneita maailmassa, ja on ollut mm. kuljettamassa suomalaisia sotalapsia turvaan Ruotsiin. Suomen Ilmavoimamuseossa sijaitseva DO-4 -kuljetuskone lensi Aerolla tunnuksella OH-LCF ”Kyytipoika”, ja kuljetti marsalkka Mannerheimin arkkua tämän viimeisellä matkalla Sveitsistä Suomeen. Lisäksi näyttelyssä esitellään Ilmailumuseoyhdistyksen DO-5 -projektia. DO-5 on toiminut mm. koulutuskäytössä.

Merkittävä konetyyppi suomalaisessa ilmailussa

Yhdysvaltalainen Douglas DC-3 lensi ensilentonsa vuonna 1935 ja on maailman eniten valmistettu matkustajalentokone. Sen sotilasversiot olivat laajalti käytössä toisessa maailmansodassa. Sodan jälkeen matkustajakoneiksi muutetut kuljetuskoneet hallitsivat lentoliikennettä vuosikymmenten ajan. Ne siivittivät lentoliikenteen ja matkustamisen murrosta, ja niiden vaikutus kantaa nykypäivään saakka. Alkuperäisten DC-3 koneiden valmistus päättyi Yhdysvalloissa vuonna 1947.

Suomen valtio hankki toisen maailmansodan jälkeen Aero O/Y:lle käytettyjä DC-3 -koneita laivaston rungoksi, ja Karhumäki Airways vei 1950-luvulta lähtien suomalaisia matkailukohteisiin. 1960-luvulta lähtien matkustajakoneet muutettiin takaisin sotilaskoneiksi, ja ilmavoimat käytti niitä henkilö- ja tavarakuljetuksiin 1980-luvulle saakka.  Näin ollen DC-3 -koneiden urakka Suomessa kesti neljän vuosikymmenen ajan. Nykyään Suomessa operoi yksi lentävä DC-3-kone, Airveteran Oy:n omistama ja DC-yhdistyksen operoima Aeron entinen OH-LCH (Ilmavoimilla DO-11).

Näyttelyn tekijät

Näyttely on Suomen Ilmailumuseon, Suomen Ilmavoimamuseon ja Ilmailumuseoyhdistys ry:n yhteinen, ja se on saanut rahoitusta Maanpuolustuksen tukisäätiöltä. Koordinoinnista ja jatkossa ylläpidosta vastaa Suomen Ilmailumuseo.

Suomen Ilmailumuseo on ilmailun valtakunnallinen vastuumuseo, jonka toimialaan kuuluu sekä siviili- että sotilasilmailun historia. Museo sijaitsee Vantaalla. www.ilmailumuseo.fi

Suomen Ilmavoimamuseo on sotilasilmailun erikoismuseo, ja ilmavoimien aselajimuseo. Museo sijaitsee Jyväskylän Tikkakoskella. www.ilmavoimamuseo.fi

Ilmailumuseoyhdistys ry on valtakunnallinen järjestö, jonka tarkoituksena on lisätä sekä ylläpitää harrastusta suomalaisen ilmailun historiaan ja sen kehitysvaiheisiin sekä tukea resurssiensa puitteissa suomalaisten ilmailumuseoiden toimintaa sekä suomalaisen ilmailuhistorian tunnettavuutta. www.imy.fi

Ilmailumuseoyhdistys ylläpitää myös www.ilmailumuseot.fi -portaalia, josta pääset tutustumaan kaikkiin Suomen ilmailuaiheisiin museoihin ja niiden kokoelmiin.

DC-yhdistys ry operoi Suomen ainoaa lentokuntoista DC-3 -konetta (OH-LCH). Koneen omistaa Airveteran Oy, joka omistaa myös Ilmailumuseon pihalle sijoitetun OH-LCD ”Lokin”. www.dc-ry.fi

Tämän virtuaalinäyttelyhankkeen on mahdollistanut Maanpuolustuksen kannatussäätiön rahoitus. www.mpks.fi

Lisätietoja:

Valeri Saltikoff, näyttelypäällikkö
[email protected]
Puh.+358 44 0626 252
Suomen Ilmailumuseo – ilmailumuseo.fi
Karhumäentie 12
01530 Vantaa

Janne Tielinen, kehittämisasiantuntija
[email protected]
Puh. +358 44 4300 706
Yhteinen perintö Oy – Digimuseo.fi