Digimuseo-palvelu ja liiketoiminta siirtyivät Reveelille

Digimuseo-palvelu siirtyi 1.6.2024 alkaen Reveel:ille (STEP Technologies Oy) syntyneen liiketoimintakaupan myötä.

Digimuseo.fi on palvelu, joka tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden nauttia museoiden digitaalisista näyttelyistä missä ja milloin vain. Palvelua on tarjonnut Museoliitto-konsernin kuuluva tytäryhtiö Yhteinen perintö Oy.

”Yhteinen tavoitteemme on, että liiketoimintakauppa vaikuttaa Digimuseon nykyisiin asiakkaisiin ja käynnissä oleviin asiakaskeskusteluihin ainoastaan myönteisellä tavalla. Uskomme, että uudella omistajalla on kykyä ja näkemystä viedä Digimuseo-palvelua eteenpäin”, sanoo Yhteinen perintö Oy:n toimitusjohtaja ja Museoliitto-konsernin liiketoimintajohtaja Pekka Impiö.

”Tapahtuneen liiketoimintakaupan myötä museoiden digitalisaatioon liittyvä palveluvalikoima laajentuu sekä asiakasmuseon että museokävijän näkökulmasta. Museoille on tarjolla jatkossa digitaalinen palvelukokonaisuus, jolla voi kehittää sekä digitaalista että fyysistä museovierailua ja museokokemusta”, sanoo Reveel:in toimitusjohtaja Sebastian Mellblom.

Digimuseon asiakkuudet jatkuvat, ja samalla asiakkaille tarjoutuu mahdollisuus hyödyntää Reveelin muita digitaalisia palveluja. Museo voi luoda kävijöilleen digitaalisia esitteitä ja opaskirjoja sekä tarjota kävijöille kaiken oleellisen tiedon omilla kielillään, kun kävijä vierailee museossa fyysisesti. Sisältö avautuu suoraan kävijöiden puhelimiin, ja alusta kääntää sisältöä automaattisesti 28 eri kielelle. Esitteiden ja opaskirjojen ylläpito sekä muokkaus on helppoa Reveel Studio -käyttöliittymän kautta. Käyttöliittymästä museo voi reaaliaikaisesti käydä läpi kävijöiden jättämää palautetta. Reveelin kautta voidaan myös luoda ympärivuorokautisia digitaalisia audio-opastuskierroksia, jotka avaavat uuden tulonlähteen museoille.

Yhteinen perintö Oy:n omistajat FMA Creations Oy ja John Nurmisen Säätiö sr sekä Suomen museoliitto ry näkevät, että toteutunut liiketoimintakauppa tulee tukemaan sekä Digimuseon asiakkaiden että koko museotoimialan digitalisaatiota.

Suomen museoliitto keskittyy jatkossa tukemaan museoalan digitaalista siirtymää koulutus- ja kehittämistoiminnalla sekä vaikuttamistyöllä.

Toimitusjohtaja Sebastian Mellblom
Reveel

Toimitusjohtaja Pekka Impiö
Yhteinen perintö Oy / Museoliitto-konserni

Yhteinen perintö Oy ja Digimuseo-palvelu

Museoliitto-konserniin kuuluvat emo-organisaatio Suomen museoliitto ry ja Museokortti-yhtiö FMA Creations Oy sekä Digimuseo-palvelua tuottanut Yhteinen perintö Oy. Museoliitto on satavuotias etujärjestö, joka edustaa ja kehittää suomalaista museoalaa. Museokortti-palvelusta vastaa FMA Creations Oy, jonka Suomen museoliitto ry omistaa kokonaisuudessaan. Museokortin tuotot palautuvat suomalaisille museoille. Digimuseo.fi on Yhteinen perintö Oy:n kehittämä palvelu, joka julkaisee ja ylläpitää museoiden tuottamia digitaalisia näyttelyjä, joihin voi tutustua mistä ja milloin vain. Yrityksen omistajat ovat FMA Creations Oy ja John Nurmisen Säätiö.
www.digimuseo.fi www.museoliitto.fi

John Nurmisen Säätiö – Pelastamassa Itämerta

Vuonna 1992 perustetun John Nurmisen Säätiön tavoite on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Säätiön hankkeissa parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöongelmia, kuten rehevöitymistä ja luontokatoa. Säätiön tehtävänä on myös vaalia, elävöittää ja välittää mereen liittyviä tarinoita sekä kulttuuriperintöä. Työtä ohjaavat tulokset ja vaikuttavuus. Säätiön toiminta rahoitetaan pääosin lahjoituksilla ja avustuksilla.
www.johnnurmisensaatio.fi

Reveel

Reveel:in tavoitteena on luoda uuden aikakauden vierailukokemus. Yhtiö tarjoaa museoille ja muille matkailutoimijoille vierailukohteiden digitalisoitumista edistäviä palveluja. Palveluina ovat tällä hetkellä digitaaliset opaskirjat, kartat ja audio-opastuskierrokset 28 eri kielellä. Reveel-palvelu on käytössä muun muassa Suomenlinnassa, Helsingin suurimmissa kirkoissa, Konstsamfundetin museoissa, Viking Linen laivoilla sekä on Helsingin kaupungin virallinen digitaalinen opasratkaisu. Yhtiö on kerännyt rahoitusta sekä yksityisiltä sijoittajilta että Business Finlandilta matkailun modernisoinnin edistämiseen. Reveelin odotetaan palvelevan noin miljoonaa kävijää Suomessa vuoden 2024 aikana. Loppukäyttäjien palautteiden keskiarvo on 4,7/5.
www.reveel.guide/finnish/koti