Digimuseo.fi-palvelu uudistuu

Ihmisiä museossa

Digimuseo.fi -palvelun uusi versio on julkaistu. Sen myötä asiakkaille tarjotaan entistä paremmat mahdollisuudet vierailla museoiden eri virtuaalinäyttelyissä ja nauttia virtuaaliopastuksista.

Digimuseo.fi -palvelun ensimmäisen versio näki päivänvalon toukokuussa 2020. Reilussa vuodessa palvelu on kasvanut ja sen kautta pääsee tutustumaan yhä useamman museon virtuaalinäyttelyihin. Keskeiset sisällöt, niin näyttelyt kuin opastukset, tuodaan nyt uudessa versiossa asiakkaiden käyttöön erillisten museosivujen alle. Näin sekä näyttelyt että niihin liittyvät opastukset ovat helpommin löydettävissä ja tutustuttavissa. Palvelunkehitys on toteutettu yhteistyössä Miltton Digitalin kanssa.

Digimuseo.fi -verkkokauppa palvelee paremmin

Suosiotaan kasvattavien virtuaaliopastusten tarjonta tuodaan kokonaisuudessaan palvelun uudistettuun verkkokauppaan. Verkkokaupan käyttö ja asiointi on tehty mahdollisimman helpoksi. Apua kehitystyöhön ovat tarjonneet myös palvelun käyttäjät, joiden kanssa on pidetty keväällä käyttäjätestauksia.

Opastukset ovat varattavissa ja ostettavissa edelleen yksityisryhmille, mutta kesän 2021 aikana tuomme uutena tuotteena verkkokauppaan myös avoimet opastukset. Näihin asiakas voi ostaa oman paikkansa suoraan verkkokaupasta. Monipuolistuva opastustarjonta on Digimuseon valttikortti, sillä asiakkaat toivovat palveluissa myös henkilökohtaista ulottuvuutta ja vaivatonta osallistumista.

– Avoimia opastuksia ovat toivoneet sekä museot että asiakkaamme. Pyrimme aina reagoimaan palautteisiin ja on ilo tuoda palveluun ominaisuuksia, joille on selkeä kysyntä, kertoo Digimuseon kehittämisasiantuntija Janne Tielinen.

Osallistuminen opastuksille helpompaa

Digimuseo.fi -sivuston käytön lisäksi myös opastuksille osallistuminen on jatkossa helpompaa. Palvelu saa oman ilmeensä näköisen opastuskäyttöliittymän, eikä asiakkaan tarvitse enää murehtia erillisistä ohjelmista. Verkkokauppa ja opastusteknologia sidotaan taustalla toimivaksi kokonaisuudeksi. Kehitystyötä vaatinut uudistus näyttäytyy kuitenkin asiakkaalle yksinkertaisena: ostotapahtuman jälkeen pääsy opastuksille on yhden linkin takana. Opastuksista vastaavat edelleen tuttuun tyyliin museoiden asiantuntevat oppaat.

Näyttelytarjonta laajenee kesälomakauden jälkeen

Kesä käy juuri nyt kuumimmillaan ja lomakauden jälkeen saamme jälleen uusia näyttelyitä ja museoita mukaan Digimuseon tarjontaan. Uutuuksissa on paljon ilmaista näyttelysisältöä, mutta myöhemmin tarjonnasta löytyy myös laajempia näyttelykokonaisuuksia, joihin voi ostaa sisäänpääsyn verkkokaupan kautta.

Digimuseo toivottaa aurinkoisia kesäpäiviä kaikille! Muistakaa lomailun ohella, että sisäänkäynti löytyy edelleen kotisohvalta käsin.

Lisätietoa antavat:

Janne Tielinen, kehittämisasiantuntija
Yhteinen perintö Oy – Digimuseo.fi
044 430 0706, [email protected]

Anne Mäkijärvi, liiketoimintapäällikkö
Yhteinen perintö Oy – Digimuseo.fi
040 553 5835, [email protected]

Digimuseo

Digimuseossa voi tutustua Turun vanhaan keskustaan vuodelta 1827, Turun kaupungin taidemuseo WAMiin, historialliseen Suomen Joutseneen, Apteekkimuseon ja Qwenselin talon entisajan rohtoihin ja 1700-luvun sisustukseen ylhäisessä turkulaiskodissa, Helinä Rautavaaran museon kokoelmiin ympäri maailmaa kerätyistä valokuvista ja esineistä, Suomen maatalousmuseo Saran Ennen koneita- ja Maatalouden aika -näyttelyihin, Linnanjuhlista tutun Presidentin linnan virtuaalikierrokseen ja John Nurmisen Säätiön kokoelman helmiin sekä vaihtuviin näyttelyihin. Näyttelyissä voi vierailla itsenäisesti tai niihin voi varata opastuksen.

Digimuseo.fi:n toiminnasta vastaa yhteiskunnallinen yritys Yhteinen Perintö Oy. Sen omistajia ovat Suomen museoliiton hallinnoima FMA Creations Oy ja John Nurmisen Säätiö. Yhteinen Perintö Oy:n visiona on olla kulttuuriperinnön digitaalisten palveluiden ensisijainen toimittaja. Yrityksen tavoite on auttaa museoita menestymään digitaalisessa toimintaympäristössä.