Digimuseo.fi-palvelu kovassa kasvussa

Kuva kokoelmanäyttelystä Suomen taiteen tarina

Museoliitto-konserniin kuuluvassa Digimuseo-palvelussa oli vuoden 2022 päättyessä mukana 17 museota ja näyttelynjärjestäjää, joilla oli esillä yhteensä 23 näyttelyä.

Näyttelyistä meriaiheisia on noin neljännes – ja lisää merellistä sisältöä on tulossa hyvinkin pian! Toistaiseksi ainoa urheilumuseomme on kansallispeliämme esittelevä Suomen pesäpallomuseo Vimpelistä.

Vuoden visiteeratuimmaksi museoksi ja katsotuimmaksi näyttelyksi kiri Ateneumin taidemuseo ja Suomen taiteen tarina, joka avautui Digimuseossa loka-marraskuun vaihteessa ja keräsi kehuja maan mainioilla opastuskierroksillaan.

Sen sijaan Suomen Turun johtopaikka vuoden Digimuseo-paikkakuntana ei ole hevillä uhattuna. Katso videolta, mitä kaikkea Turku tarjoaa Digimuseossa

Uusia näyttelyitä julkaistaan lisää helmi-maaliskuussa

Tällä hetkellä palvelun käyttöönottoa suunnitellaan useissa museoissa ja alkuvuonna on myös käynnistetty jo muutamia näyttelytuotantoja. Uusista asiakkaistamme yksi on Porin taidemuseo, jonka Katseiden välissä -virtuaalinäyttely avautuu 31.3.2023. Näyttely esittelee 50 Porin kaupungin taidekokoelmasta poimittua teosta. Siihen sisältyy taiteilijahaastatteluja sekä erilaisia tehtäviä mm. koululaisille. Teoksiin voi tutustua myös kuvailutulkattuina.

Mukana palvelussa olevilta museoilta, kuten Kansallisgallerialta ja Forum Marinumilta, on tulossa uusia kiinnostavia ja kiehtovia näyttelyitä. Ajankohtaisin tieto näistä löytyy Digimuseon some-kanavilta ja osoitteesta digimuseo.fi.

Tutustu näyttelytarjontaan – tarjoamme sisäänkäynnin kotisohvalta!